מהו תהליך רישוי אדריכלים?

בניית בית או כל מבנה כזה או אחר, דורשת התכנסות של לא מעט אנשי מקצוע שונים, חלקם מגיעים מאותו התחום חלקם משקיעים לתחומים כאלו ואחרים, אך בסופו של דבר כולם אמורים לעבוד יחד עבור מטרת הבנייה או הפרויקט. מבין כל אנשי המקצוע המגוונים שטורחים עבור בניית פרויקטים, עומד לו האדריכל שאחראי במידה כזו או אחרת על כל עיצובו של הבית. אפשר למנות זאת החל מצורת המרפסת והגימורים שלה ועד גודל הארונית שתתאים למטבח או למקלחת. אבל בכדי להיות איש מקצוע משמעותי כל כך בהליך הבנייה, ישנו הליך לא קצר לעבור הכולל גם כן הליך רישוי אדריכלים ובחינה מטעם המדינה.

קצת לפני המבחן

עם סיום לימודי האדריכלות ועל מנת לקבל רישיון אדריכלי, ישנו הליך בן שלוש שנים שעל האדריכל הצעיר לעבור. בהליך זה יצטוות האדריכל שסיים את הלימודים ויועסק על ידי "מאמן", על מאמן להיות בעל ותק של מעל לשמונה שנים או מעל לחמש שנים במידה וביצע עבודות מגוונות. תקופת ה"אימון" לא כוללת הפסקות ועל האדריכל המתלמד להתמחות בשלושה תחומים עיקריים: תכנון עיר-בניין הכוללת תוכנית נספח שטח בינוי של חמשת אלפים מ"ר לפחות ותכנון בניין-עיר המיועד לשטח ציבורי/מסחרי או משרדי. על מנת שמשך התקופה תיספר למתאמן יהיה עליו להיות תחת התמחות של לפחות שבעה חודשים או יותר, במידה ולא זמן ה"אימון" לא יחשב.

מבחן רישוי ועוד

מועד המבחן הרישוי נעשה אחת לשנה והוא כולל בתוכו לא מעט נושאים המשקיעים בין אדריכלות, לנהלים רגולטורים שיהיה על המתחה להכיר ואלו הם הנושאים המרכזיים שבבחינה.

  • אנליזה של המרקם גם הקיים וגם המוצע
  • בדיקת היתכנות בסיסית כלכלית ותכנונית.
  • יכולת הצגת פרויקט
  • הכרה תהליכים אל מול הרשויות והמוסדות הרלוונטיים
  • הבנה והכרה של הליכי תכנון ורגולציה שונים
  • יכולת להתגמש בהתאם לתוכניות מתאר ואילוצים בניה
  • כמובן ידע מלא בכל התקנות וחוקי הבנייה השונים בישראל

אל רשימה זו מצטרפים עוד מגוון של תקנות והכרה בחוקים ותקנות כאלו ואחרות, לכן בכדי לקבל רישוי עבור אדריכל יש להכיר את כל אלו עד למועד הבחינה.