אולי שיווק דיגיטלי?

מי מאיתנו לא חשב תמיד על השגת קריירה משמעותית בחייו. ומי אינו רוצה שהילדים שלו יגיעו גם הם לאותה קריירה מיוחלת. השורש למחשבה זו היא שאדם בעל קריירה משמעותית הינו אדם מאושר המצליח להגשים את החיים שלו בצורה טובה ומתגמלת.

השאלה הנשאלת כאן היא מהי קריירה משמעותית? מי קובע זאת, וכיצד? האם כל מה שנחשב לקריירה משמעותית בעיני אחד יחשב כך גם בעיני האחר? האם השיקול העיקרי הוא סיפוק או חופש כלכלי? אין ספור סיפורים נכתבו על הורים שדחפו את ילדיהם לקריירה שבעיניהם נחשבה משמעותית.

אחרי שראיתי סרטון של ערן שיוביץ על שיווק דיגיטלי, הבנתי שלאורך ההיסטוריה אנו מוצאים שהמושג קריירה משתנה, כלומר מה שנחשב בתקופה מסוימת כקריירה משמעותית, בדור אחר יורד קרנו, ומשנה את הגדרת האנשים ורצונם בדבר השגת אותה קריירה נחשקת.  הקונפליקט הוא בין הסטיגמה החברתית של מהי קריירה משמעותית לבין הנטייה הטבעית של האדם לבחור לו דרך חיים שתעשה אותו מאושר. 

רוב בני האדם, עד כמה שינסו להמעיט בכוח סביבתי שגרם להם לבחור קריירה מסוימת, במידה ויהיו כנים עם עצמם הם יגלו שהבחירה שלהם בקריירה משמעותית הייתה כתוצאה מלחץ חברתי. כיום הזוכים לכבוד והערכה הם אנשי הייטק ולכן ניתן לזהות נהירה של אנשים המנסים להיות חלק מהמגזר הזה, אך לא תמיד זה היה כך. לדוגמה, היו תקופות שלהיות קצין בצבא נחשב לקריירה בעלת משמעות וקצינים זכו לכבוד והערכה, כך היה גם בתקופות מסוימות עם רופאים, מהנדסים ועורכי דין. באותה תקופה הייתה נהירה של אנשים ללמוד מקצועות אלו. הכבוד שהחברה רכשה למקצועות אלו הפכו אותם לנחשקים והמאמץ הדרוש בהשגתם היה שווה את זרי הדפנה עליהם תשב ביום שאחרי שתקבל  את התעודה. 

זוכרים את הזמנים בהם מורה היה נחשב לבעל מקצוע מכובד? אנשים שבחרו בהוראה הרגישו מילוי שליחות במקצוע זה, הקריאה לשליחות זו הביאה אנשים בעלי כישורים לבחור בו והחברה תגמלה את המורה בכבוד שנתנה לו, הרבה מעבר למשכורת שקיבל. היום קריירה משמעותית קשורה יותר בתמורה כספית גבוהה, לכן הרבה אנשים לא מבססים את הבחירה שלהם בהכרח על כבוד ומנסים להיכנס לעולם ההייטק.

ישנו סוג שלישי של אנשים, אלו המחפשים סיפוק אישי והרגשת מילוי שלא קשורים בהכרח לתדמית החברתית של העיסוק שלהם, אותם אנשים בוחרים בקריירה משמעותית שתיתן להם טעם לחיים ומוסיפים טעם וניחוח מיוחד לחברה בה הם נמצאים.