"החיים יפים", לצחוק עם גחלים בוערות בתוך הפה

הנאות החיים הם לפעמים סיפור טוב, המסופר היטב. כך הוא המקרה של הסרט עוצר הנשימה, "החיים יפים", בכיכובו של רוברטו בניני, ולדעתי, אדם הרוצה לעמוד על תפקיד ההנאה בחיים, צריך לעצור רגע ולהתחיל מצפייה בסרט חובה זה. אבל לא תמצאו בו סקס, רכילות או מידע על השוואת קרנות השתלמות. החיים יפים הוא קומדיה טרגית העוסקת בשואת יהודי איטליה, כפי שהיא משתקפת בחיי משפחה אחת. רוברטו בניני השתתף בכתיבת התסריט, ביים ואף שיחק בתפקיד הראשי.

המושג "על כל פשעים תכסה אהבה", אינו נכלל בתקציר האקדמי של הסרט, אך כשאני מסתכלת מחדש על המשפט המוכר הזה, שאין ספור שימושים כבר מצאתי לו, הפעם הוא הולם במיוחד את המסר של הסרט.

משפחה אוהבת שחיה באווירה פשיסטית. אם לא יהודיה, דורה, האב, גווידו, והבן בן ה 4 או 5, יהושע. אחרי שסוסו האהוב נצבע בירוק ונכתב עליו "סוס – זהירות סוס יהודי", ומנהלת בית הספר מציגה שאלה בחשבון "כמה כסף תחסוך  המדינה אם כל הנכים שבה יחוסלו?", מנסה האב להסתיר מבנו את חומרת המצב. כאשר שואל אותו בנו מדוע בחנות יש שלט "הכניסה אסורה לכלבים ויהודים" עונה האב שזה רצונו של בעל הבית, אך אז, בחנות אחרת הוא רואה שלט האוסר כניסה לסינים ולקנגורו, ואילו בחנות הספרים שלהם נתלה שלט שאומר "הכניסה אסורה לעכבישים ולויזיגולים".

במערכה השנייה גוויידו ויהושע מועלים לרכבת המסיעה אותם למחנה ריכוז. דורה, האם הלא יהודיה, מתעקשת ועולה על הרכבת גם כן. הנשים לחוד והגברים לחוד. המטרה של  גווידו היא להציל את יהושע על ידי כך שהוא מספר לו שהכל כאן חלק ממשחק שבו צוברים נקודות ומי שצובר 1000 נקודות זוכה במשחק ומקבל טנק אמיתי.

כאשר הקצין הגרמני השומר מגיע ומתחיל לנבוח בגרמנית את הוראותיו, גווידו מספר לבנו שהלה מסביר את הוראות המשחק, כיצד לזכות בטנק.

כשיהושע הילד מספר לאביו ששמע ש"הם עושים מאיתנו כפתורים וסבונים ושורפים אותנו בתנורים", מכחיש האב זאת בהתאם לשיטתו מכל וכל. כשיהושע מוסיף, "לא נשארו פה ילדים אני הילד היחידי פה", גווידו מנצל הזדמנות שבה באו לביקור במחנה ילדי הסגל  כדי לסתור דברים אלה. ההומור והגישה החיובית מסייעים לילד לשרוד בתנאים האיומים של המחנה. 

יום לפני השחרור נספה האב מיריות של שוטר גרמני (במהלך ניסיונו להציל את דורה אשתו). בהתאם להנחיות שהשאיר האב לבנו, יוצא יהושע ממתבואו רק כאשר שורר שקט מוחלט, וכאשר יוצא הילד, בדיוק כמו בסרטים, טנק אמריקני מופיע למחנה ומפקדו מעלה את יהושע  אליו.

תוך כדי נסיעה רואה הבן את אמו  בקרב הניצולים, רץ אליה ואומר לה "זכינו ב- 1000 נקודות, אנחנו חוזרים הביתה בטנק. ניצחנו".